Beleidsplan

DE ALPIZAR STICHTING

Stichting ter ondersteuning van projecten van Nancy Alpizar – Brantjes ten bate van de armen van Costa Rica.

BELEIDSPLAN ALPIZAR STICHTING

Aansluitend op de Akte van oprichting d.d. 12 april 2000 stelt het Bestuur van de Alpizar Stichting het volgende beleidsplan op:

  1. De werkzaamheden van de Stichting betreft fondsverwerving zoals aangegeven in de Akte van Oprichting.
  2. De wijze van fondsverwerving bestaat uit giften, donaties, schenkingen en/of legaten enz. alsmede opbrengsten uit activiteiten.
  3. De fonds verwervende activiteiten kunnen zowel door de Stichting, als door andere organisaties en/of particulieren worden georganiseerd.
  4. De verworven fondsen worden op een bankrekening gestort. Deze wordt beheerd door de penningmeester in overleg met het Bestuur.
  5. De Secretaris van het Bestuur zal als tweede gevolmachtigde optreden.
  6. Gelden voor projecten in Costa Rica worden overgemaakt middels de daarvoor geschikte kanalen.
  7. In overleg met en op aangeven van Nancy Alpizar Brantjes zal het Stichting Bestuur zijn goedkeuring geven aan projecten en zal de daarvoor beschikbare gelden overmaken.
  8. Het Bestuur behoudt zich het recht voor te allen tijde zijn goedkeuring aan projecten te onthouden.
  9. T.a.v. het financiële beleid en de verantwoording hiervan neemt het Bestuur zich voor dat incidentele donateurs een bedankbrief ontvangen en de vaste donateurs jaarlijks een beknopt overzicht van de activiteiten en de opbrengsten hiervan ontvangen.
  10. De leden van het Bestuur verrichten hun werkzaamheden geheel belangeloos en zonder vergoeding.
  11. De periodiek door Nancy Alpizar Brantjes te verzenden financiële verantwoording zal jaarlijks, middels kasstaten over de gedetailleerde uitgaven aan de diverse projecten, door het Bestuur worden gecontroleerd.
  12. Het Bestuur komt eenmaal per kwartaal in vergadering bijeen op een gezamenlijk te bepalen plaats.
  13. Indien bepaalde ontwikkelingen dit vereisen, wijkt het Bestuur hiervan af.
  14. In deze vergaderingen bepaalt het Bestuur het te voeren beleid ten aanzien van de projecten en de te ondernemen activiteiten.
  15. Het Bestuur volgt het artikel 5 van de Akte van Oprichting waarbij het gebruik zal maken van toekomstige ontwikkelingen t.a.v. communicatiemiddelen.
  16. Eenmaal per jaar en in het geval van activiteiten vaker, zal het Bestuur middels artikelen in de lokale en/of regionale bladen verslag doen van haar activiteiten.
  17. In geval van opheffing van de Stichting om welke redenen dan ook, zullen alle bestuursleden op basis van meerderheid van stemmen beslissen aan welk goed doel (of in procenten: aan welke goede doelen organisaties) de eigendommen van de Stichting en een aanwezig batig saldo zal worden geschonken. Bij deze schenking(en) zal worden gezocht naar juist die goede doelen organisaties die zoveel mogelijk de doelstellingen van de Alpizar Stichting benaderen.
  18. Dit beleidsplan is op de Bestuursvergadering van 12 december 2017 door de leden J.A Ros, voorzitter, M.A.C. Schreuder-Smit, secretaris en C.J. Brantjes, penningmeester van de Alpizar Stichting goedgekeurd.
  19. De Stichting zal worden opgeheven indien:
  • Er onvoldoende middelen zijn om projecten te ondersteunen (onvoldoende banksaldo dan wel het opdrogen van financierende bronnen) zowel in Nederland als Costa Rica.
  • Nancy Alpizar Brantjes stopt met haar activiteiten in Costa Rica voor de Stichting om welke reden dan ook en er geen capabele en betrouwbare opvolging in Costa Rica kan worden gerealiseerd.
  • Indien de functies van voorzitter, penningmeester en secretaris van het Stichting Bestuur niet door tenminste twee bestuursleden kan worden vervuld.